SIZE XS SIZE SM SIZE MD SIZE LG SIZE XL

F.A.Q. / Om Mamoco

 

Vad betyder de olika lager-statusarna?

Vi har tre (fyra) olika typer av lagerstatus:

  • Grön lastbil visas då vi har den i lager hos oss och kan skicka omedelbart. 
  • Gult utropstecken visas då vi inte har den i lager (eller då den är på väg in) men vår distributör har angett att den finns i lager. 
  • Klockan innebär att det är en förbeställning. Klickar du dig vidare till produkten ser du när vi förväntas få in den för leverans.

I vissa fall kan en vara visas som “Out of Stock” och då har du fått den produkten visad under de 15 minuter systemet väntar innan lagerstatus uppdateras (för att minska trycket på servrarna).

Vårt mål är att vara så transparenta som möjligt vad det gäller lagerstatus. Produkter som inte har en av distributören angiven status visas inte om vi inte har den i lager. Vi skriver inte om det som att vi har produkten på vårt “centrallager” eller säger att vi har den i lager trots att vi inte vet om produkten ens går att få tag på. Saknar vi produkten i vårt lager, och distributören anger att de har 0 i lagerstatus så tar systemet bort produkten. 

Trots det kan det ibland hända att en produkt du beställer inte finns i lager då vi inte kan låta servern kontrollera lagerstatus oftare än var 15:e minut. Men vi gör verkligen allt vi kan för att undvika såna överraskningar.

  

Vad händer om en produkt jag beställt inte finns i lager?

Vi meddelar dig vid varje form av restorder och ger dig möjlighet att ta bort produkten från din beställning, eller annullera din beställning helt. För det finns inget tråkigare än att beställa ett kit med tredjeparts-delar och sen få allt utom själva kittet i brevlådan!

 

Tar det verkligen 3–14 dagar att få restnoterade produkter?

Nej, allt som oftast inte. För de flesta produkter som är restnoterade tar det inte mer än en vecka från det att du lagt din beställning tills vi har den för leverans. Men helgdagar och beställningar som hamnar precis efter att vi beställt från leverantör, då gärna med restnoterade produkter från olika leverantörer, har en tendens att strula till det. Vi ser till att i största möjliga mån meddela dig en uppskattning om när restnoterade produkter förväntas skickas till dig. 

  

Jag ser produkter från X i shoppen men inte just den produkt jag är ute efter.

I skrivande stund (Feb. 2015) är vi väldigt nya och har inte hunnit med att lägga in alla de produkter vi faktiskt kan leverera då det ska fotas, mätas och skrivas innan det går att lägga in en produkt. Är du ute efter något som inte visas i shoppen så skicka ett meddelande via “Kontakta Oss” så kan vi berätta om det går att beställa just den produkten. 

 

Varför är det en sån salig blandning av svenska och engelska?

Det har att göra med hur kunder ofta söker på produkter. De flesta tillverkare har ett engelskt namn på sin produkt, och då är det det namnet vi visar. Detta för att undvika att “Spitfire Mk. XXI with radial engine” aldrig hittas eftersom vi döpt om den till “Spitfire Mod. 21 med motor av stjärntyp”. 

Det ser slarvigt ut, men det gör det enklare för dig att hitta det du letar efter. 

 

Kundvagnen visar en fraktsumma som verkar orimlig!

Ta gärna ett screenshot (se nedan hur du gör) på det fraktpris kundvagnen visar och skicka till monkeyhandler@mamoco.se Det handlar oftast om att vi råkat skriva in en nolla för mycket i produktens dimensioner och helt plötsligt tror systemet att det är dags att skicka en pall istället för ett paket. 

Trots att vi har en armé av apor som är tränade att mäta och skriva in rätt i databasen så kan det hända att de dricker på jobbet. Vi ber om ursäkt för det. 

 

Jag har hittat något som verkar knasigt. Hur tar jag ett screenshot så jag kan visa?

Windows: Tryck på Print Screen. Starta sedan Paint och klistra in (CTRL+V). Spara filen som JPG och skicka till monkeyhandler@mamoco.se

Mac: Tryck kommando-shift-4 och dra ut rutan över det område du vill ta screenshot av. Det sparas på skrivbordet. Maila det till monkeyhandler@mamoco.se

 

Ma-mO-ko? Hur uttalas det egentligen?

Vi vet inte, aporna på lagret har inte get ett ordentligt svar på det än. Ibland är det Mamoco-cocococo. Coo? Andra dagar är det Mamo-Mamo-Mamo-Coooc-cooc-cooc! Vi har försökt fråga bibliotekarien men han ger inte bättre svar. 

 

Var har ni fått tag på de coola legofigurer som dyker upp i vissa produktbilder?

Vi köper från Warehouse19 (www.warehouse19.se) De har ett jättebra sortiment av “minifigs” och skickar ruskigt snabbt. Vi varnar er, det är lätt att köpa fler och fler!

 

Jag är vegan, kan jag få godis utan gelatin?

Givetvis! Skicka ett mail till oss på candy@mamoco.se med ditt ordernummer (gärna innan den är skickad) och säg att du vill ha godis utan animaliska tillsatser så ordnar vi det.

 

De säger att kompressorer utan tank ska undvikas?

Det stämmer, om du lever på 80-talet. Är du inte Marty McFly så går det utmärkt att använda din airbrush med kompressorer som saknar tank. Förutsatt att de är avsedda för airbrush som t.ex. TC-510

Äldre kompressorer av diafragm-typ orsakade pulsering av trycket, vilket i princip gör det omöjligt att använda en airbrush. Vi säljer inga kompressorer som inte fungerar för att använda med en airbrush!

 

Jag har köpt en byggsats och det ligger en lapp i kartongen med en rabattkod och ett meddelande om att innehållet är fotat.

Det händer ibland att vi måste bryta förseglingen på en kartong för att fotografera innehållet för hemsidan. Händer det lägger vi i en rabattkod med ett meddelande om att så skett. Är du samlare som ej har för avsikt att bygga modellen så meddela det samtidigt som din beställning. Det kan i vissa fall medföra en viss försening av leverans, vilket i sådana fall meddelas dig.

All hantering av produkter för fotografering sker med handskar, så du behöver inte oroa dig för att det är extra fingeravtryck på din modell. Vi rekommenderar förstås att du alltid rengör dina sprues innan du bygger för att bli av med ev. “mold release” innan du lägger på färg.

 

Jag vet inte vilken airbrush/kompressor som passar mig!

Kontakta oss. Vi har erfarenhet av de flesta typer av kombinationer och kan ofta guida dig rätt. Att välja airbrush är ofta en överväldigande process då det är mycket nya termer som ska tas in och förstås.
Vårt mål är inte att sälja på dig dyrast möjliga utrustning. Vårt mål är att du ska ha utrustning du är nöjd med flera år framöver.